Wednesday, January 9, 2013

Negara K - Lotus Lantern Festival

Assalamualaikum~!
ini entry last pasal Negara K. Yay! *tepuk tangan*
kali ni nak cerita pasal aku pergi Lotus Lantern Festival.
sebenarnya ni festival Buddha punya. so saja-saja la pergi sebab apa salahnya tengok benda ni kan.
sebab ada banyak booth, dan aktiviti yang boleh buat la.
aku lupa sebenarnya the whole weekend tu diorang ada sambut Buddha's Birthday so festival ni salah satu event la untuk sambut Buddha's Birthday tu.
ada jugak parade. tapi aku tak pergi, sebab malam dan malas nak bersesak.





tunggu bas kat depan UOS.
banner

yang ni Insadong. tapi festival tu sebelah Insadong je.


buat kipas kertas. aku tak buat pun sebab kena bayar.


ni macam makanan untuk raja kot.

on the way ke temple. atas tu tanglung. cantik..!

dalam temple. aku tengok dari luar je la. tu orang2 yang tengah sembahyang.

persekitaran temple.




yang ni wakil Buddha dari Kemboja

handmade Lotus!

persembahan keagamaan ke apa tah.

akhirnya berjaya buat tembikar sendiri! yay!

aku tak tau nak describe macam mana benda ni.

lepas tu aku buat sabun. kena bayar 2000 won kot. tak ingat.

ada gak booth pakaian dari lain2 negara. muak dah asyik pakai Hanbok so aku try Kimono pulak. hehehehe.

Fara pakai Hanbok lagi. untiung laaaa. hahahaha

ni wishes rope. aku ja yang pandai-pandai bagi nama. tulis wish pastu ikat la kat situ.

bersama maskot


ni bunga ros kat depan U aku tu. banyak gila! merimbun. Fara yang excited kutip. aku buat eksyen tangkap gambar ja.


ni Fara buat lilin wangi bentuk Lotus.

kat sini la yang nak buat Lotus handmade tu. free je buat. sebab tu ramai orang. hahaha. ada makcik sebelah tu ajar aku macam mana nak buat.

kat tengah-tengah jalan dorang letak benda ni.

Maharaja dan Maharani

ini lah tukang buat tembikar tu. aku buat sekali dengan dia la. pandai la pulak aku buat sendiri kan.

ini wishes ball. guna bola ping pong. aku tulis gak kat sini. dah benda free. buat je la.



Fara belajar ketuk gendang. whooaaa!

ni yoga ke apa tah.

eh ada dua kuntum "bunga" keluar dari Lotus. muahahahhaha!

cultural performances

dalam subway.

hasil pembuatan.

hasil pembuatan dua.

hasil pembuatan ketiga.
plan asal nak pergi Hanok Village sebenarnya lepas dari pergi Festival ni.
konon-konon pergi kejap je festival ni. tapi tak ada maknanya.
nak dekat dua jam jugak habis masa kat sini. hahaha.
nampak sangat menghayati.
aku sempat jugak kena interview time ni. mungkin sebab aku sorang je yang bertudung pergi festival ni.
nampak sangat la foreigner nya kan.
dah lama sikit baru aku nampak ada pompuan arab bertudung pun datang juga dengan family dia.
so bukan aku sorang ja la yang pakai tudung kat situ. hhahaha.


ok dah habis. tata.

No comments: