Tuesday, January 18, 2011

buat amal di Taman Tasik Titiwangsa

aku ada terlibat dengan satu projek kolej aku. so selama 2 hari kitaorang kena mengutip derma di kawasan luar U untuk disumbangkan kepada persatuan Aqsa Syarif ( sebuah persatuan yang membantu rakyat Palestin) dan Rumah Titian Kasih. 1st day pegi Taman Tasik Titiwangsa dari pagi sampai petang memang ada kat situ je la. pusing2 kat taman tu mengutip derma daripada orang ramai. walaupun penat sebab taman tu tersangat la besar yang amat, tapi still best sebab enjoy!




baru sampai, set up barang2 semua. get ready nak start the program. 1st aktiviti kitaorang buat tarian poco-poco dna senamrobik. panggil orang2 yang tengah joging untuk turut join sekali. teh more the merrier.


lepastu merasmikan acara sign banner. so sapa yang nak derma,dialu2kan. memang tak kisah pun nak derma berapa janji ikhlas nak bantu orang. yang tu paling penting.

ouh kitaorang ada jugak buat jualan untuk kebajikan. jual buku, majalah ,mug,seramik, detox foot patch, barangan Aqsa Syarif, minuman, jajan,buah,dadih. ou lupa. ada gak sukaneka. memang meriah masa pagi sebab ramai yang join. aku suka sebab mostly diorang semua sporting! tu yang best!




tengah hari memang tak ada orang. petang even ramai tapi diorang tak nak sangat involve. tak tau kenapa, tapi tak kisah. kebetulan ada 1 group budak shuffle ni nak menari shuffle la pulak. so apa lagi. kitaorang terus setuju. memang best. AJK2 lain yang tengah berjalan kutip derma pun sanggup patah balik ke main point nak tengok. apa kes ? hahaha.

petang tu, kitaorang buat tarian poco2 again. ramai gila yang berkumpul tengok. ada jugak yang join. rasanya kan diorang ni semua suka tarian poco2 kot. asal buat je mesti ramai yang datang. hemm.


sebagai penutup, banner diarak sekeliling taman untuk di sign. oh tak la sampai satu tama tu half je. penat kot.


motif gambar di atas? budak ni suka nak suruh aku dukung dia. pantang aku pegi dekat dengan dia mesti depang tangan je nak suruh dukung,orang lain tak pun. comel kan? nama dia Damia. ehem. ada ciri2 keibuan tak? huahuahua.

before pergi, tengah tunggu van. budak laki pegi dulu sebab nak setup barang kan so budak perempuan je yang tinggal.

masa ni tengah rehat. aku paksa Syiqeen yang tengah makan tangkap gambar aku. jahat kan? hohoho.

muka Ieka yang stress + penat

tanah tumpahnya darahku

alolololo. shweet shangat!


aku nak komen la sikit pasal projek yang aku telah buat ni. seriously aku cakap, rakyat Malaysia ni memang TAK SUKA menderma. kitaorang rasa betapa payahnya nak mengutip derma, macam2 perangai manusia kitaorang jumpa. perghhh! yang menyakitkan hati pun ada. tapi sebab fikir nak buat kebajikan kan so tak pe. sabar je sabar! kitaorang tak mintak diorang bagi derma sampai rm50 ke rm10 ke. duit syiling pun kitaorang terima. kalau tak nak derma just cakap dengan nada elok. jangan nak kurang ajar. sekarang orang lain susah, kalau satu hari nanti diri sendiri susah sapa yang nak tolong? jangan nak berlagak mentang2 kita berada di atas, orang yang berada di bawah tak tengok langsung. siap kutuk lagi. ingat! tak selamanya kita berada di atas. kalau Allah nak tarik nikmat yang Dia bagi kejap je. masa tu tak payah nak mintak simpati. buat baik dibalas baik. yang tu pegangan aku sekarang. ehh! tengok! aku dha buat tazkirah dah petang2 ni. tapi memang betul apa yang aku cakap.


tiap kali kalau aku tengok orang tua yang minta sedekah, jual tisu, aku sedih. sebab mana anak2 diorang? kenapa sampai kena minta sedekah. diorang dah tua kot. kadang2 aku bayangkan parents ak kat tempat mereka. sanggup ke tengok? aku tak sanggup kot. kalau diorang kata under sindiket, tak pe la janji aku bg ikhlas. kalau diorang nak menipu aku tak kisah, dosa diorang dengan Allah. ok dah stop. kang memang tazkirah aku bagi.


Notis: tunggu entry buat amal di Pasar Seni. =)

No comments: