Friday, March 25, 2011

bila budak hingusan dah melampau.

apa la nak jadi dengan dunia sekarang kan? makin menjadi-jadi. tambah-tambah kat Malaysia ni, banyak sungguh 'drama-drama' yang apakejadah tu. makin meluat aku rasa. sabor je la. aku ada satu habit suka berangan. kalau aku dok sorang-sorang,cepat je aku berangan. macam-macam benda pikir kat kepala otak kadang-kadang flashback balik kisah-kisah lama. tiba-tiba tadi aku teringat kat cikgu-cikgu aku masa sekolah menengah dan rendah. rindu gila nak pegi sekolah balik! rindu dekat Cikgu Noni,Cikgu Norafiza,Cikgu Mahani dan terutama sekali Cikgu Zubir aka cikgu disiplin yang gila punya cool aku habaq mai kat hangpa. bila dia mengajar aku BM tak pernah boring.untuk pertama kalinya aku belajar BM tak boring.*muka bangga* perghh!

actually kan kerja jadi cikgu ni susah tau. sebab tu aku tak nak apply course pendidikan. memang la senang dapat kerja, habeh belajar tunggu masa untuk posting je kat mana-mana. tapi cabaran jadi cikgu ni tinggi ouh. kita tengok jadi cikgu ni cuti banyak. cuti sekolah banyak mana? tak ke heaven sikit-sikit cuti,sikit-sikit cuti. tapi berdasarkan pengalaman aku yang rajin pergi menyembang dengan cikgu memang boleh nampak betapa busy nya kerja cikgu ni. weekend ada kelas tambahan, selalu kalau banyak kerja balik lambat,pergi kursus, meeting, nak organize events kat sekolah. kalau kat sekolah aku dulu, even nak sambut hari guru pun cikgu yang organize. memang tak surprise langsung la kan. hahahaha.


ada lagi satu sebab kenapa aku tak nak apply jadi cikgu. ok cuba bayangkan, kita bila masuk kelas, lecturer / cikgu kat depan dok mengajar, kita yang kat belakang dok menyembang, dengar mp3, baca majalah, masuk lambat, ponteng pulak tu. ok aku tau mostly semua students macam tu. aku pun tak terkecuali la. tambah-tambah tang part dengar mp3 tu. bukan apa nak elakkan dari mengantuk je. tak nak otak aku sebelah kiri tu tido. ehem.


dan kalau kita tengok sekarang, budak-budak sekolah zaman sekarang gila advance kot. dah berani melawan cikgu balik, bila buat salah, cikgu tegur alih-alih cikgu pulak yang kena hentam balik. aikkk??? apa kah?? tengok la newspaper, cikgu sampai tak boleh nak tegur students langsung.bila kena tegur balik rumah ngadu kat mak bapak, lepas tu mak bapak datang serang cikgu tu. dengar sangat cakap anak. cikgu pun sampai dah tak berani nak buat apa-apa sebab takut kena serang. serius cikgu aku pernah cakap macam tu kat aku. ye la aku tau kadang-kadang ada jugak cikgu yang agak over sikit, tapi tak payah la sampai nak masuk newspaper kan? perlu ke?

tadi aku terbaca kat Berita Harian Online *duit tak ada nak beli newspaper, online pun bolehh!* pasal pelajar sekolah maki cikgu lepas kena cekup ponteng sekolah. apakah?? dah la ponteng sekolah, lepas kena tahan marah cikgu balik. apa kes kau nak marah cikgu? sekarang sapa yang buat salah? cikgu ke kau? tak ada akal ke?




Notis: tanpa cikgu siapalah kita. peace.

No comments: